Jordbær

Jordbær jordbær jordbær. Vi elsker simpelthen bare jordbær i vores familie.
Vi har jordbær mange steder og har haft gang i utallige bærbar forsøg

Det første jeg lavede var disse tårne ud af Potter
De kom i Potter i efteråret og ser ud til, at trives.
Ulempen er at de ikke er mega stabile
Fordelen er at potterne kan skilles ad og der derved kan vandes nemt og gamle planter let kan skiftes.

For kort tid siden lavede jeg et Pallebed for at udnytte pladsen bedst muligt
Det kan ses i tidligere indlæg.
Nu begynder det også og se levende ud og planterne trives.
Jeg lavede et vandingsforsøg med en haveslange inde i bedet, men jeg lavede desværre hullerne for små i slangen, hvilket betyder den slet ikke virker.
Men ellers er det et godt bed og jo mere planterne vokser, des bedre holder planterne på jord og fugt

Se lige her, årets første blomster :)

Fordele ved bedet: god udnyttelse af plads. Planterne er hævet fra jorden, forhåbenlig afhjælper det snegle og svamp, men det må tiden vise.

Ulemper: hvis ikke man har et indvendigt vandingssystem der virker, er det svært at sikre alle planter for nok vand.

Jeg har også lavet et jordbær tårn at hegn og ukrudtsdug, samt en hegnspæl i midten.


Jaja det er lidt skævt.
De nederste planter lider lidt, da jeg igen ikke havde fået lavet vandingssystemet ordenligt. Jeg har derfor måtte justere lidt. Så nu må vi se om de overlever. De øverste stor trives.

Fordele ved dette er: man bestemmer selv form og højde. Det kan placeres alle steder og kræver ikke en væg. og så er det tilmed billigt :)
Ulempe er igen, at man skal sikre vandingssystemet virker.

Det nyeste er et hængebed i filt
Den er endu så ny, at jeg stadig skal se den an. I teorien er den smart.
I praksis er den piv utæt og derfor løber vandet ud og jordbærrene lider derfor af vandmangel. Så nu overvejer jeg at fore lommerne med plast


Nu skal det hele jo ikke handle om jordbær. Så her ses mit "drivhus" som er et plastik et købt i Bilka på tilbud i efteråret. Det virker btw helt fantastisk


Og så til sidst et billede af snart blomstrende allåkerbær


Kommentarer